Uzasadnienie potrzeby innowacji |
Jedną z podstawowych umiejętności, którą kształtuje się w okresie wczesnoszkolnym, jest umiejętność pisania. Dążenie do opanowania przez uczniów umiejętności pisania jest podzielone na etapy:
- czynność polegająca na prawidłowym odwzorowaniu znaków graficznych,
- formułowanie myśli w wypowiedzi pisemnej,
- przestrzeganie poznanych zasad ortograficznych. O opanowaniu umiejętności pisania mówimy wówczas, gdy uczeń rozumie sens i budowę pisanych słów, zastanawia się nad wyborem właściwej litery i sprawnie posługuje się zasadami ortograficznymi. Dzięki systematycznym ćwiczeniom bezbłędne pisanie staje się czynnością automatyczną.
|
Spodziewane efekty |
Uczeń:
- zna zasady ortograficzne i stosuje je w praktyce,
- potrafi uzasadnić pisownię wyrazów przez utworzenie innej formy wyrazu lub podanie wyrazu pokrewnego,
- zapamiętuje pisownię często spotykanych wyrazów niewymiennych oraz wyjątków,
- sprawnie posługuje się słownikiem ortograficznym,
- pisze poprawnie z pamięci i ze słuchu wyrazy w ramach poznanego i utrwalonego słownictwa,
- wykazuje spostrzegawczość i czujność ortograficzną – ma nawyk sprawdzania tekstu po napisaniu,
- rozumie potrzebę poprawnego wypowiadania się w piśmie i w mowie,
- potrafi zgodnie pracować w grupie podczas prac zespołowych,
- jest tolerancyjny wobec innych uczniów, którzy też tak jak on popełniają błędy,
- stosuje zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych,
|
Opis |
Innowacja ma charakter otwarty, można ją modyfikować i dostosować do potrzeb i możliwości dzieci.
Program będzie realizowany podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej/zajęć rozwijających kreatywność. Działania mają na celu wdrożyć uczniów do przestrzegania zasad ortografii.
Praca w zakresie ortografii jest złożoną pracą umysłową. Podstawowym zadaniem nauczania ortografii w kształceniu zintegrowanym jest opanowanie przez dzieci umiejętności poprawnego zapisywania wyrazów w zakresie czynnego słownika uczniów. Umiejętność ta wymaga znajomości przez uczniów zasad ortograficznych oraz ustawicznego kształcenia w zakresie wykorzystania ich w praktyce. Działania te powinny być prowadzone już wśród uczniów I etapu edukacyjnego. Wyrobienie w uczniach wrażliwości ortograficznej zaprocentuje umiejętnością posługiwania się poprawną polszczyzn
Każdy temat realizowanym będzie przez 2 kolejne tygodnie zgodnie ze schematem:
- zapoznanie z zasadą ortograficzną na podstawie opowiadań Joanny Krzyżanek zawartych w książce “Byki Weroniki”,
- codzienne ćwiczenia utrwalające,
- dyktando sprawdzające stopie opanowania opracowanego słownictwa oraz umiejętność zastosowania zasady w praktyce,
Metody nauczania
Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń.
Metody słowne:
- rozmowy, opowiadania,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania.
Praca powinna opierać się na ćwiczeniach ortograficznych zintegrowanych z ćwiczeniami w mówieniu, czytaniu i pisaniu
Formy planowanych ćwiczeń ortograficznych:
- przepisywanie
- pisanie ze słuchu
- pisanie z pamięci
- poprawa błędów ortograficznych
- poprawa błędów interpunkcyjnych
- ćwiczenia ortograficzno-gramatyczne
- ćwiczenia ortograficzno-słownikowe
- ćwiczenia ortograficzno-stylistyczne
Treści i harmonogram:
Tematy z książki:
- “Pan Pierożek” – Ż wymienne na g, h, s, z, ź, dz.
- “Byczek skarżypyta” – Ż po literach l, ł, r oraz w wyrazach pochodzenia obcego.
- “Żyrafa Żużu” – Ż w wyrazach, które należy zapamiętać
- “Kurzy jajkomat” – Rz wymienne na r.
- “Pan Przedziałek” – Rz po literach p, b, t, d, g, k, j, w oraz po ch.
- “Byki Weroniki” – Rz w wyrazach zakończeniach na-erz, -arz, -mierz, -mistrz.
- “Zwierzę i zwierzątko” – Rz w wyrazach, które należy zapamiętać.
- “Uśmiechnięta ulica” – U na początku i na końcu wyrazów.
- “Asiunia nieudaczka” – U w zakończeniach wyrazów: – uje, -ujesz, -uje, -un, -unka…
- “Kamil i koza” – Ó wymienn na o, e, a.
- “Matylda Patyczakówna” – Ó w wyrazach zakończonych na -ów, ówka, ówna.
- “Królewna Koko” – Ó w wyrazach, które należy zapamiętać.
- “Mucha i puszka” – Ch wymienne na sz.
- “Schowek Scholastyki” – Ch po literze s.
- “Stach pechowiec” – Ch na końcu wyrazów i w wyrazach, które należy zapamiętać.
- “Hipopotam i hydrofor” – H w wyrazach rozpoczynających się od Hipo-, Hydro-, hiper-.
- “Popołudniowa herbatka” – H w wyrazach, które należy zapamiętać.
- “Dąb i ząb” – wyrazy z ą, ę, om.
- “Ignaś Niedbalski” – wyrazy z nie.
- “Regułki, które pomogą poskromić ortograficzne byki”
|