Klasa 3A i 3B Innowacja pedagogiczna o charakterze programowo – metodycznym

OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Nazwa innowacji/temat: “Złap byka za rogi” – nie taka ortografia straszna jak o niej mówią. Program innowacji zakłada regularny trening w zakresie ortografii oparty na opowiadaniach zawartych w książce „Byki Weroniki” Joanny Krzyżanek.

 

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Danielewicz, Anna Maksymiuk

Czas trwania innowacji

09.2021 – 06.2022

 

Rodzaj innowacji pedagogicznej

(programowa, organizacyjna, metodyczna, mieszana).

Innowacja programowo – metodyczna

Adresaci

Uczniowie klas III a oraz III b

Zajęcia objęte innowacją:

edukacja wczesnoszkolna/ zajęcia kształtujące kreatywność

 

 

Opis innowacji pedagogicznej
Uzasadnienie potrzeby innowacji Jedną z podstawowych umiejętności, którą kształtuje się w okresie wczesnoszkolnym, jest umiejętność pisania.  Dążenie do opanowania przez uczniów umiejętności pisania jest podzielone na etapy:

  • czynność polegająca na prawidłowym odwzorowaniu znaków graficznych,
  • formułowanie myśli w wypowiedzi pisemnej,
  • przestrzeganie poznanych zasad ortograficznych. O opanowaniu umiejętności pisania mówimy wówczas, gdy uczeń rozumie sens i budowę pisanych słów, zastanawia się nad wyborem właściwej litery i sprawnie posługuje się zasadami ortograficznymi. Dzięki systematycznym ćwiczeniom bezbłędne pisanie staje się czynnością automatyczną.
Cele Cel główny:

  • Osiągnięcie przez uczniów umiejętności i nawyku poprawnego zapisania wyrazów oraz kontroli własnego tekstu.

Cele szczegółowe:

  • Doskonalenie syntezy wzrokowo-słuchowej i akustyczno-kinestetycznej wyrazów.
  • Doskonalenie pamięci słuchowej.
  • Kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na zapisywanym wyrazie.
  • Rozwijanie umiejętności analizowania trudnościi
  • Mobilizowanie do wykorzystania posiadanych wiadomości w celu pokonywania trudności ortograficznych
  • Zapoznanie z możliwościami wykorzystanie komputera w rozwijaniu biegłości ortograficznej
  • Kształtowanie świadomego i aktywnego stosunku ucznia w procesie zdobywania umiejętności ortograficznych
  • Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, pobudzania ciekawości
Spodziewane efekty Uczeń:

  • zna zasady ortograficzne i stosuje je w praktyce,
  • potrafi uzasadnić pisownię wyrazów przez utworzenie innej formy wyrazu lub podanie wyrazu pokrewnego,
  • zapamiętuje pisownię często spotykanych wyrazów niewymiennych oraz wyjątków,
  • sprawnie posługuje się słownikiem ortograficznym,
  • pisze poprawnie z pamięci i ze słuchu wyrazy w ramach poznanego i utrwalonego słownictwa,
  • wykazuje spostrzegawczość i czujność ortograficzną – ma nawyk sprawdzania tekstu po napisaniu,
  • rozumie potrzebę poprawnego wypowiadania się w piśmie i w mowie,
  • potrafi zgodnie pracować w grupie podczas prac zespołowych,
  • jest tolerancyjny wobec innych uczniów, którzy też tak jak on popełniają błędy,
  • stosuje zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych,
Opis Innowacja ma charakter otwarty, można ją modyfikować i dostosować do potrzeb i możliwości dzieci.

Program będzie realizowany podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej/zajęć rozwijających kreatywność. Działania mają na celu wdrożyć uczniów do przestrzegania zasad ortografii.

Praca w zakresie ortografii jest złożoną pracą umysłową. Podstawowym zadaniem nauczania ortografii w kształceniu zintegrowanym jest opanowanie przez dzieci umiejętności poprawnego zapisywania wyrazów w zakresie czynnego słownika uczniów. Umiejętność ta wymaga znajomości przez uczniów zasad ortograficznych oraz ustawicznego kształcenia w zakresie wykorzystania ich w praktyce. Działania te powinny być prowadzone już wśród uczniów I etapu edukacyjnego. Wyrobienie w uczniach wrażliwości ortograficznej zaprocentuje umiejętnością posługiwania się poprawną polszczyzn

Każdy temat realizowanym będzie przez 2 kolejne tygodnie zgodnie ze schematem:

  1. zapoznanie z zasadą ortograficzną na podstawie opowiadań Joanny Krzyżanek zawartych w książce “Byki Weroniki”,
  2. codzienne ćwiczenia utrwalające,
  3. dyktando sprawdzające stopie opanowania opracowanego słownictwa oraz umiejętność zastosowania zasady w praktyce,

 

Metody nauczania

Metody czynne:

  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń.

 

Metody słowne:

  • rozmowy, opowiadania,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania.

Praca powinna opierać się na ćwiczeniach ortograficznych zintegrowanych z ćwiczeniami w mówieniu, czytaniu i pisaniu

Formy planowanych ćwiczeń ortograficznych:

  • przepisywanie
  • pisanie ze słuchu
  • pisanie z pamięci
  • poprawa błędów ortograficznych
  • poprawa błędów interpunkcyjnych
  • ćwiczenia ortograficzno-gramatyczne
  • ćwiczenia ortograficzno-słownikowe
  • ćwiczenia ortograficzno-stylistyczne

Treści i harmonogram:

Tematy z książki:

  1. “Pan Pierożek” – Ż wymienne na g, h, s, z, ź, dz.
  2. “Byczek skarżypyta” – Ż po literach l, ł, r oraz w wyrazach pochodzenia obcego.
  3. “Żyrafa Żużu” – Ż w wyrazach, które należy zapamiętać
  4. “Kurzy jajkomat” – Rz wymienne na r.
  5. “Pan Przedziałek” – Rz po literach p, b, t, d, g, k, j, w oraz po ch.
  6. “Byki Weroniki” – Rz w wyrazach zakończeniach na-erz, -arz, -mierz, -mistrz.
  7. “Zwierzę i zwierzątko” – Rz w wyrazach, które należy zapamiętać.
  8. “Uśmiechnięta ulica” – U na początku i na końcu wyrazów.
  9. “Asiunia nieudaczka” – U w zakończeniach wyrazów: – uje, -ujesz, -uje, -un, -unka…
  10. “Kamil i koza” – Ó wymienn na o, e, a.
  11. “Matylda Patyczakówna” – Ó w wyrazach zakończonych na -ów, ówka, ówna.
  12. “Królewna Koko” – Ó w wyrazach, które należy zapamiętać.
  13. “Mucha i puszka” – Ch wymienne na sz.
  14. “Schowek Scholastyki” – Ch po literze s.
  15. “Stach pechowiec” – Ch na końcu wyrazów i w wyrazach, które należy zapamiętać.
  16. “Hipopotam i hydrofor” – H w wyrazach rozpoczynających się od Hipo-, Hydro-, hiper-.
  17. “Popołudniowa herbatka” – H w wyrazach, które należy zapamiętać.
  18. “Dąb i ząb” – wyrazy z ą, ę, om.
  19. “Ignaś Niedbalski” – wyrazy z nie.
  20. “Regułki, które pomogą poskromić ortograficzne byki”